Veille hebdomadaire de l'actualité musicale et du spectacle

 

 

Cette semaine, dans la veille, plusieurs sujets ont retenu notre attention dont:

 

 

Annonces importantes

Prolongation de la mesure particulière à la diffusion de spectacles québécois : le CALQ publie des précisions

La date limite de dépôt est fixée au lundi 1er novembre 2021. Le Conseil invite toutefois les organismes à déposer leurs formulaires dès que possible afin de faciliter le traitement des demandes par son équipe. Même si la présente inscription vise la période du 1er septembre au 31 décembre (Automne 2021), les organismes doivent également fournir leur plan de diffusion pour la période du 1er janvier au 31 mars 2022 (Hiver 2022) en prévision d’une éventuelle prolongation de la mesure.

Lire sur le site du CALQ

Voir la foire aux questions pour la clientèle du CALQ

Poursuite du volet 2 au programme d’aide aux initiatives innovantes pour les projets de relance culturelle

Dans le contexte du maintien des mesures sanitaires et de distanciation sociale liées à la pandémie et de l’introduction du passeport vaccinal dans plusieurs secteurs culturels, la SODEC annonce la poursuite du volet 2 pour les projets de relance culturelle du programme d’aide aux initiatives innovantes.
Les demandes des entreprises requérantes doivent être soumises en tout temps entre le 13 septembre et le 31 décembre 2021 à 23 h 59 par le biais du portail électronique de dépôt sécurisé SOD@ccès. Les projets soumis doivent se réaliser entre le 1er avril 2021 et le 31 mars 2022 et le cumul de l’aide accordée par entreprise ne peut dépasser 300 000 $.

Voir le programme complet sur le site de la SODEC

Communications du secteur culturel

Mise à jour de l’Analyse des plateformes et des engagements des partis politiques – élections fédérales 2021

Modernisation de la Loi sur la radiodiffusion, de la Loi sur la droit d’auteur, mesures financières, soutien post-pandémie, Francophonie, diversité des expressions culturelles en ligne… Que promettent les principaux partis fédéraux pour la culture ?
La CDEC a écumé les plateformes des principaux partis fédéraux et a compilé leurs engagements et leurs promesses selon les priorités des membres de la CDEC.

Lire l'analyse sur le site de la CDEC

Protégeons notre culture, sans exception

Aujourd’hui, les acteurs du milieu du livre n’en peuvent plus de documenter les effets désastreux des modifications de 2012 et de marteler l’importance de revoir cette loi. Mais celle-ci demeure malheureusement absente du discours des chefs lorsqu’il est question de culture.

Lire la suite dans Le Devoir

À lire aussi

  • Évaluation des plateformes électorales par Les amis de la radiodiffusion
  • Les acteurs du livre au Québec réclament une Loi sur le droit d’auteur qui protège nos créatrices, nos créateurs et notre culture, sans exception! via Copibec

Pratiques industrielles et artistiques

Good 4 who? How music copyright has gone too far

There’s a direct relationship between how artists and songwriters make money in the streaming era and this wave of pushing for credits on songs. And you can actually trace all of this back to a single lawsuit from the Marvin Gaye estate over similarities between the song “Blurred Lines” by Robin Thicke, TI, and Pharrell Williams and “Got To Give It Up” by Marvin Gaye.

Lire sur The Verge

ARIA ditches gendered categories for 2021 Awards, introduces ‘Best Artist’

Music industry body ARIA is attempting to open its annual awards up to a more diverse range of performers by ditching the ‘Best Female Artist’ and ‘Best Male Artist’ categories.
CEO of ARIA, Annabelle Herd, told The Music Network that the division along binary lines excluded too many talented non-binary artists, and also prevented women from being recognised as men’s equals in the industry.

Lire sur The Music Network

À lire aussi

  • Music. And Spreadsheets. via Streaming Machinery
  • Downsampled – How the frenzied sale of music publishing will change sample culture via 5Mag
  • We’re about to enter a new era of virtual concerts. And it is going to get very, very weird. via Global News
  • The Impact of TikTok on the Music Industry via Rights Line
  • Drake’s Certified Lover Boy, Spotify, And The Destruction Of The All-Dominant Streaming Superstar via Music Business Worldwide
  • Guide to releasing an album so people actually want to buy it via Hypebot
  • Is sexual abuse and exploitation rife in the music industry? via The Conversation
  • Music streaming app The Pack being created in WA to give local bands alternative to Spotify, Apple Music via ABC News
  • Digital Blues: The Day-to-Day Challenges of Music Sharing – Part I – Metadata via BYTA
  • “The Perfect Voice in the Wrong Body” – On body shaming in opera via Van Magazine

Consommation médiatique et de biens culturels

Library Music - In the age of streaming, public libraries offer small-scale alternatives for local archiving.

A discussion of publicly funded streaming alternatives gripped a meeting of the Union of Musicians and Allied Workers earlier this year. “We were talking about a lot of strife that most people feel with streaming, and how it feels like it’s not really serving artists,” recalled one member, Rachel Steele. “It’s serving the powers that be, whether that be labels, Spotify, shareholders...” It got Steele and fellow Chicago chapter members thinking: Building something new would be complex on a national level. But what if we started locally in Chicago?

Lire sur Pioneer Works

Music Streaming Subscriptions Surpass 80 Million Amid Streaming Boom, RIAA Reports

The music industry is bouncing back in 2021, with a spike in revenue from CD and vinyl sales — which took a hit in 2020 from forced retail closures due to the pandemic — and a surge in streaming, which has become the main revenue source for artists and record labels amid the coronavirus pandemic.

Lire sur Forbes

À lire aussi

Économie

Advertising Emerges As Fastest-Growing Source Of Recorded Music Revenues

Advertising is on track to contribute more than $1 billion in revenues to the U.S. music industry this year, making it the fastest-growing source of streaming/subscription music services, according to first-half industry stats released today by the Recording Industry Association of America (RIAA).

Lire sur Media Post

Can Spotify break out of its lane?

After years of relative stability, music consumption is shifting, with the DSP streaming model beginning to lose some ground as illustrated by the major labels growing streaming revenue by 33% in Q2 2021 while Spotify was up by just 23%. It is never wise to read long-term market trends into one quarter’s worth of results, but there was already enough preceding evidence to suggest we are entering a genuine market shift. The question is whether Spotify and the other Western DSPs are going to find themselves left behind by a fast-changing market, or can they innovate to keep up the pace?

Lire sur Music Industry Blog

À lire aussi

  • Bandsintown adds 4M users in last 90 days as fans signal they’re eager to return to shows via Hypebot
  • Korea Fines Google $177 Million for Operating System Dominance via Variety
  • US record industry scores 27% growth in first half of 2021 via Complete Music Update
  • Vivendi lance l'introduction en Bourse d'Universal Music via Les Échos

Actualités techno

Apple Music is adding more DJ mixes with new features powered by Shazam

Now Apple says that by building upon the Shazam tech acquired in 2018 and partnering with various labels, Apple Music has the tools to identify and compensate individual creators, event promoters, labels, etc. It also allows subscribers to see the names of individual tracks, skip songs within the mix, listen with lossless audio on “most mixes,” and save them to their library for viewing offline.

Lire sur The Verge

If this social media bot account experiment succeeds, it’s good news for every artist

Bots have been used by artists to beef up their social authority almost from the beginning of social media. In fact, there’s much evidence that the followings of some of the most popular social celebrities may be comprised of as much as 50% bots. Twitter is trying to combat that by experimenting with a new feature that will identify bot accounts, and don’t be surprised if that approach is adopted by other social services if it succeeds.

Lire sur Hypebot

À lire aussi

  • How Spotify’s Newest Personalized Experience, Blend, Creates a Playlist for You and Your Bestie via Spotify
  • Spotify s’ouvre aux playlists sponsorisées, et commence par Disney+ via le Journal du geek

Insolite

Grâce aux choix musicaux opérés sur Spotify, on peut anticiper les cours de bourse

Notre recherche, publiée dans le Journal of Financial Economics, s'appuie sur l'idée qu'il y a une adéquation entre les choix musicaux d'un individu et son humeur. En utilisant la positivité moyenne des musiques écoutées sur Spotify par les individus d'un pays, nous pouvons donc construire un indicateur du sentiment moyen des investisseurs du pays, et nous montrons que ce dernier prédit des variations du cours de l'indice boursier national.

Lire sur Slate