Communications du secteur culturel | La CAQ doit modifier les critères d'admissibilité aux programmes de financement de la SODEC pour les artistes autoproducteurs La députée libérale d'Acadie et porte-parole de l'opposition officielle en matière de culture et de communications, Mme Christine St-Pierre, a proposé à l'Assemblée nationale une motion concernant les artistes-entrepreneurs autoproducteurs québécois, qui a été adoptée de façon unanime. Lire le communiqué | | Pratiques industrielles et artistiques | Bandsintown data shows in-person concerts returning much faster than predicted Data from Bandsintown’s 62 million registered users and 550,000 artists reveal a robust and surprisingly fast return of in-person concerts. The number of live concerts announced to happen as early as this weekend is exploding as concerns over fan and artist hesitancy as well as the time needed to launch a new tour prove unfounded. Lire sur Hypebot | | UK Music says more needs to be done to improve diversity at senior level in British music industry UK Music has released new stats breaking down the British music workforce into ethnic groups. It found that representation of black, Asian and other ethnic minorities has been boosted at almost every level, particularly at entry level. However, in senior roles, employees still skew disproportionately white. Lire sur Complete Music Update | | À lire aussi - Healing with Sunlight: A Rate Based Solution for the Frozen Mechanicals Dilemma via Music Tech Solutions
- Nas’ Mass Appeal Jumps Ship from Universal to Sony Music’s The Orchard via Digital Music News
- For Too Long, Africa Has Been an Afterthought for the Global Music Industry via Music Business Worldwide
- Spectacle vivant : quelles leçons tirer d’un an d’expériences sous restrictions sanitaires ? via Culture Matin
- Zoom, Spotify, Discord : de nouveaux acteurs sur le marché de la billetterie via Ma gestion billetterie
- Music Curation's Secret Sauce? Culture & Context via FEED.fm Blog
- Les festivals face au défi du pass sanitaire via Le Figaro
| Consommation médiatique et de biens culturels | How SoundScan Changed Everything We Knew About Popular Music Thirty years ago, Billboard changed the way it tabulated its charts, turning the industry on its head and making room for genres once considered afterthoughts to explode in the national consciousness Lire sur The Ringer | | Une majorité de Canadiens en faveur d'un passeport vaccinal pour les événements culturels en salle Selon un récent sondage Ipsos, 60 % des Canadiens se sont déclarés en faveur de l’utilisation d’un passeport vaccinal COVID-19 pour les concerts et autres événements culturels se déroulant à l’intérieur. Alors qu’une vaste majorité s’est déclarée d’accord avec le recours à ces passeports, le sondage démontre aussi que cette option diffère en fonction de l’âge. Lire sur Ludwig van Montréal | | À lire aussi - We Used Spotify’s New Play-Count Feature to ID the Best Deep Cuts in Pop History via Inside Hook
- Pitchfork’s Reviews Section By the Numbers via Pitchfork
- Music and podcasts are competing for the same time via MIDiA Research
- Will Smart Speakers change music forever? via Amplify You
| Culture select committee says government inaction on insurance will result in another “lost summer” for the festival sector A report into the sector's future said the government should provide a safety net for live events set to take place after 21 June. Several major festivals have been axed for the second year running. Glastonbury and BST Hyde Park will not take place this year, but others, like Latitude and Download, are currently scheduled to go ahead. Lire sur la BBC et Complete music update | | Le CSPLA et le CNM lancent une mission conjointe sur les revenus des artistes de la musique L’objectif de cette mission, alors que la plupart des études existantes s’appuient sur des données agrégées, est d’analyser l’évolution et la dispersion des revenus à un niveau individuel afin de mettre en évidence l’hétérogénéité des situations et des trajectoires, le renouvellement des parcours, l’impact de la hausse du nombre de personnes actives, etc. Lire sur le Centre National de la Musique | | À lire aussi - La Commission copie privée veut prélever 7 à 8 Euros sur chaque smartphone reconditionné via BFMTV
- Culture, plan de relance dans les territoires - mai 2021 via le ministère de la Culture (France)
- Les députés approuvent le nouveau programme européen pour la culture via Euronews et le Parlement Européen
- Ouverture du Fonds de soutien aux festivals et réarmement du Fonds de compensation des pertes de billetterie via le CNM
- La ministre de la Culture, Roselyne Bachelot-Narquin, annonce près de 150M€ de nouvelles mesures pour accompagner la reprise des secteurs culturels via le ministère de la Culture (France)
| Ces fonds qui rachètent de vieilles chansons à prix d'or Un phénomène qui est en train de se produire au sein de l'industrie musicale, mais qui semble se passer derrière les radars. Depuis 2018, des fonds d'investissement, tels que Hipgnosis Songs Fund Limited, mais aussi les trois mastodontes du secteur (Universal, Warner et Sony) rachètent des titres et même des catalogues entiers à certains artistes pour des montants qui apparaissent colossaux. Lire sur L'Écho | | Hi-Res audio: It’s all about a maturing market Apple and Amazon made a splash this week by integrating Hi-Res Dolby Atmos audio into the basic tiers of their streaming services. The timing, i.e. just after Spotify started increasing prices, is – how shall we put it, interesting. It also struck a blow against the music industry’s long-held hope that Hi-Res was going to be the key to increasing subscriber ARPU. Lire sur MIDiA Research | | À lire aussi - Pourquoi le streaming ne sauvera pas les artistes via Le Soir
- Pour le patron de Believe, un artiste gagne aujourd'hui "mieux sa vie" que dans les années 90 via BFMTV
- Believe valorisé autour de 2 milliards d'euros pour son entrée en Bourse via Les Échos
| IFPI and WIN’s new data exchange service RDx now ‘fully operational’ IFPI and WIN claim that RDx is “bringing simplicity, standards and efficiency to the exchange of data between rights holders and MLCs globally”. Record companies have historically used a variety of data delivery processes to supply data to individual MLCs around the world, and now the industry is standardising these information flows to boost efficiency. Lire sur Music Business Worldwide | | Musique, peinture, cinéma, l’intelligence artificielle va-t-elle remplacer les artistes ? L’intelligence artificielle est de plus en plus utilisée dans le milieu de l’art : cinéma, danse, livre, musique, peinture… Les algorithmes créent de nouveaux objets culturels. Mais vont-ils remplacer les artistes ? On tente d’y répondre dans Culture Club. Lire sur la RTBF | | Glass Animals sell peanut butter in aid of Music Venue Trust So, you see, it makes perfect sense for Glass Animals to be collaborating on a limited edition refillable jar design that will support the charity’s work to save independent music venues. Lire sur Complete Music Update | | A Label Reissued a Dead Brazilian Artist’s Album. He Was Still Alive. In 2016, the British record label Far Out Recordings reissued the debut album by José Mauro, a mysterious Brazilian singer and guitarist whose 1970 LP, “Obnoxius,” had become a cult classic in his home country and with the famed crate diggers Madlib, Floating Points and Gilles Peterson. The album’s press materials noted that the conditions of Mauro’s death, presumed to have occurred in the 1970s, were unexplained. Maybe he perished in an auto accident, or was killed by the military for making what they thought were protest songs. Just one thing, though: Mauro is still alive. Lire sur le New York Times | | | | | |