Conférence de presse concernant le domaine de la musique La ministre de la Culture et des Communications, madame Nathalie Roy convie les représentantes et représentants des médias à une conférence de presse concernant le domaine de la musique. À cette occasion, elle sera accompagnée de la vice-présidente aux affaires publiques et directrice générale de l'Association québécoise de l'industrie du disque, du spectacle et de la vidéo, madame Solange Drouin. La conférence de presse sera également diffusée sur la page Facebook du ministère de la Culture et des Communications. Lire le communiqué | | Du concret pour la culture - Au cœur de la relance : un centre-ville débordant d'activités culturelles et de festivals cet été La Ville de Montréal prépare un été bien rempli pour sa population et ses visiteurs. En plus des grands festivals traditionnels, qui seront de retour dans la métropole au cours de la saison estivale, 29 projets culturels seront déployés dans le centre-ville élargi ainsi qu'une programmation toute circassienne. L'occupation temporaire d'espaces vacants par des ateliers d'artistes viendra compléter cette programmation destinée à stimuler la relance du centre-ville. Lire le communiqué | | Communications du secteur culturel | Harder’s contempt for artists unacceptable Last Friday, Conservative MP Rachael Harder made extremely derogatory comments about Canadian and Quebec artists in these pages. She made similar comments on May 31 during a working session of the Standing Committee on Heritage on Bill C-10. Ms. Harder’s comments have provoked the indignation of the entire cultural community, across the country. They reflect a total contempt towards culture: the creators and the companies that produce it, as well as the Canadian institutions that support it. Lire sur le Lethbridge Herald | | Sondage: la population canadienne souhaite que les géants du Web suivent nos lois et contribuent à financer nos histoires 87 % des Canadiennes et Canadiens appuient (70 %) ou appuient en partie (17 %) l’idée que des sociétés américaines comme Google, Facebook et Netflix soient assujetties aux lois canadiennes et qu’elles paient des impôts canadiens. D’autre part, pour ce qui est de la diffusion de contenus au Canada via Internet, 58 % des gens sont fortement d’accord et 20 % sont plutôt d’accord avec l’idée d’assujettir les entreprises étrangères comme Netflix aux mêmes règles et obligations de contribution que les radiodiffuseurs d’ici. Lire sur Les amis de la radiodiffusion | | À lire aussi - La SODEC ajoute de nouveaux outils pour appuyer ses clientèles intéressées à développer de nouveaux marchés internationaux via la SODEC
- Le Parti Québécois propose la création d'un passeport culturel de 100 $ pour les jeunes du secondaire et du cégep via Newswire
| Pratiques industrielles et artistiques | What Can Music Learn from the Rise and Rise of the Video Games Business? There is a real world comparison we can make as to how to deal with technological change really successfully, and how new formats can be additive rather than substitutional. And luckily we don’t have to look far – it’s a sector which targets fundamentally the same market, and has done so outrageously well over the past two decades: video games. Lire sur Music Business Worldwide | | Dossier – The Future of Music 2021 Call it a riot, revolution, or regime change — the music business today looks nothing like what came before it. Thanks to the fierce pace of tech advancement and the insatiability of young, internet-grown audiences, the multibillion-dollar global industry is an entrepreneur's playground. Record-label bosses share a throne with engineers and algorithms; artists and songwriters are wresting real control of their empires for the first time. Lire sur le Rolling Stone | | À lire aussi - Facebook partners with TuneCore to launch Independent Artist Program via The Music Network
- Music industry gets a D for racial diversity in new Annenberg study via Hypebot
- Can Streaming Pay? Musicians Are Pinning Fresh Hopes on Twitch. via Rights Tech
- Roblox Says $200m+ Copyright Lawsuit Is Based on a ‘Fundamental Misunderstanding’. Music Publishers Disagree. via Music Business Worldwide
- Independent labels took 26% market share in UK last year via Music;)ally
- Qu’est-ce que la fraude au streaming ? Voici tout ce qu’il faut savoir via TuneCORE
- SCÈNES – mise en place d’une Commission Agir pour la Transition Écologique et la Responsabilité Sociétale des Entreprises via la Fédération Scènes
- Plus écolos, plus locaux… Comment la crise va transformer les festivals cet été via Télérama
- Le plan des festivals pour sauver leur été via Les Échos
- Optimisme prudent dans l’industrie musicale franco-canadienne via L'Express.ca
- 1921 : la radio, nouveau débouché pour la musique via France Musique
| Consommation médiatique et de biens culturels | It’ll do for now but streaming can’t replicate the live experience In the beginning, everything was live. We sat around the fire, banged bits of bone together and howled tunefully at the unforgiving moon. Then some bright spark picked up a charred stick and used it to draw the first rudimentary picture on a cave wall. Fast forward 40 millennia, 2001: a Space Odyssey-style, and we continue to make a distinction between the thrilling evanescence of live performance and the profoundly different experience of recorded art, whether that record has been made in burnt wood or on 4K video. Lire sur The Irish Times | | Survey Says Full Speed Ahead for Mobile Devices and Apps Growth in numbers who have downloaded radio/music apps, according to the survey, has stagnated, holding at 72%. Downloads clearly skew to younger users. The Greatest Generation makes up just 55% of the total, while 90% of Gen Z respondents claim to have radio/music apps on their smartphones. Lire sur Radio World | | À lire aussi - Would you invest in a musician or band? Towards tokenized fandoms via Music X
- The Pandemic Caused An Explosion In Vinyl Demand – Here’s Why The Music Industry Can’t Meet It via Billboard
| Music industry calls for new UK regulatory body to ensure “fair treatment of music-makers” by streaming services The Music Producers Guild (MPG) and the Musicians’ Union have backed a new open letter that is calling for the establishment of a UK regulatory body to oversee the streaming industry. The letter, addressed to UK Prime Minister Boris Johnson, is part of musician Tom Gray’s #BrokenRecord campaign. The campaign has now managed to enlist over 230 artists – they include the likes of The Rolling Stones, Shabaka Hutchings, Bicep, The Chemical Brothers and Brian Eno. Lire sur Music Tech | | États-Unis : les comportements d'écoute évoluent Comme une part importante des travailleurs américains sont passés au télétravail en 2020, leurs habitudes de consommation audio ont également été profondément affectées, note Edison Research. La société a récemment publié ses derniers résultats de l'enquête "Share of Ear". Lire sur La lettre pro | | À lire aussi - Législation antitrust : vers un démantèlement des GAFA ? via le Siècle digital
- Spotify, Payola, and steering agreements attract Congressional attention via Hypebot
- Le pass sanitaire promulgué au Journal officiel via Le Figaro et Diapason
- Guidance on Article 17 of Directive 2019/790 on Copyright in the Digital Single Market via la Commission Européenne
- Impala’s Statement on the European Commission’s Guidance on Article 17 of the EU Copyright Directive via Impala Music
- Les nouvelles règles de l'UE sur le droit d'auteur entrent en application via
- Les 1 661 artistes appelant à défendre la copie privée ont gagné ! via Toute la culture
| UK record industry exports topped half a billion in 2020, says BPI International income for the UK record industry topped half a billion pounds for the first time since records began last year, in no small part powered by the streaming boom. However, the international music marketplace is getting more competitive, and the UK government should pursue a number of initiatives to help the British record industry to continue to compete and grow its exports. Lire sur Complete Music Update | | À lire aussi - Primary Wave lands $375M Oaktree Capital investment via Hypebot
- La longue traine grignote la part de marché des majors dans le streaming via Music Zone
- User Centric : vers un streaming plus juste via Idol
- À l’occasion du Disquaire Day, organisé le 12 juin puis le 17 juillet 2021, le Centre national de la musique met en lumière le métier de disquaire indépendant. via le Centre National de la Musique
- Believe, le succès français de la musique en ligne via Télérama
- The Copyright Royalty Board Gets It Right: New Increased Inflation-Adjusted Royalty Rates for Webcasting–MusicTechPolicy via The Trichordist
| YouTube ajoute un nouvel outil pour détecter les violations de droits d’auteur Les droits d’auteurs sont un sujet très important sur YouTube ou encore Twitch. Certains contenus audio et vidéo sont, en effet, souvent réutilisés à l’insu de leurs créateurs. Afin d’encore mieux protéger leurs contenus, la plateforme vidéo de Google vient de déployer un nouvel outil empêchant les utilisateurs de mettre en ligne à répétition un contenu vidéo dont ils ne sont pas propriétaires. Lire sur le Siècle Digital | | Apple Music For Artists adds new features Apple Music For Artists got a makeover earlier this month and added some key new features. The redesigned Apple Music For Artists web pages serve as a free centralized home for artists on Apple Apple Music. Lire sur Hypebot | | À lire aussi - Dolby Atmos: How the immersive sound technology is revolutionising music for artists and fans via Music Week
- On a testé… l’Audio Spatial, la musique en trois dimensions d’Apple via Le Monde
- A music app you’ve never heard of just won an Apple Design Award via Hypebot
- Spotify lance Greenroom, une application concurrente de Clubhouse via le Siècle Digital
- YouTube Is Expanding Its ‘TikTok Killer’ Shorts Into the UK, Canada, Latin America — With New Features via Digital Music News
| Are musical earworms disrupting your sleep? When a sleep researcher realized he was waking in the middle of the night with a song stuck in his head, he saw an opportunity to study how music may affect sleep. Lire sur Mint Lounge | | McDonald's BTS Meal Causes Total Chaos in Indonesia — and Maybe a New COVID Hotspot Several McDonald’s outlets in Indonesia were forced to close this week after a special “BTS Meal,” named for the wildly popular Korean boy band, drew crowds of delivery drivers that violated safe distancing measures, the police said. Lire sur le New York Times | | | | | |