Veille hebdomadaire de l'actualité musicale et du spectacle

 

 

Cette semaine, notre veille recense plusieurs sujets dont:

 

 

Communications du secteur culturel

Invitation à un débat sur la culture dans le contexte des élections fédérales et présentation des priorités de l’ADISQ

Ce lundi 13 septembre, de 12h à 13h30, des candidats aux élections fédérales tiendront un débat sur les enjeux culturels. Inscrivez-vous pour y assister.

Parmi les engagements des différents partis à l’égard des deux principales priorités de l’ADISQ (modernisation de la Loi sur la radiodiffusion et financement adéquat de l’industrie de la musique dans le contexte pandémique actuel), parcourez les points que l’Association aimerait féliciter ainsi que d’autres qui sont à préciser ou à rectifier.

Inscrivez-vous et lisez le document de l'ADISQ

Élections fédérales - Les scénaristes, les réalisateurs, les artistes et les producteurs s'unissent pour exiger des engagements fermes pour financer adéquatement le contenu audiovisuel francophone

La concurrence pour retenir l'auditoire est devenue un phénomène international auquel le Québec et toute la francophonie canadienne n'échappent pas.
La solution passe par une augmentation des budgets de Téléfilm Canada et du Fonds des médias du Canada (FMC) ainsi que par un meilleur équilibre dans le partage des enveloppes dédiées au développement et à la production. Il y a dans le partage existant des enveloppes octroyées au marché de langue française (1/3 des sommes) et à celui de langue anglaise (2/3), un déséquilibre structurel injustifiable.

Lire le communiqué

Pratiques industrielles et artistiques

'No Shelf Life Now': The Big Business of Interpolating Old Songs for New Hits

Publishers have a vested interest in getting tracks interpolated: They get revenue on the new songs if their signed songwriters have credits on the tracks, and interpolations and samples often drive streams to the original material to boot.

Lire l'article du RollingStone dans le Middletown Press

Why YouTube Music’s most recent figures are actually good news for artists

YouTube Music’s recent announcement that it has reached 50 million paid subscribers had an instant effect on the music industry, as executives rushed to congratulate the platform and its execs on a bang-up job of going from also-ran to a real competitor in music streaming. While it’s one thing for the insiders to acknowledge the inroads the service has made, artists are probably left wondering, “How does this help me?”

Lire sur Hypebot

À lire aussi

  • Les femmes dans l’industrie musicale du Liberia via Music in Africa
  • New Strategies For Investing In Music Rights And Other Recent Developments In The World Of Rightstech via Synchtank
  • For musicians, TikTok is more important than YouTube – Here’s why via Hypebot
  • The Recording Academy, Berklee College Of Music And Arizona State University Launch Women In The Mix Study via The Recording Academy (Grammys)

Consommation médiatique et de biens culturels

How I Think Modern Music Consumption Promotes Micro-Niches

We are entering an entirely new era of music consumption that may redefine traditional conceptions of the “genre.” While it is readily apparent in music, it is happening with other art forms, too. The algorithmic approach taken by large streaming companies is catering content to our individual preferences. Broader genres like “jazz” or “hip hop” are now being subdivided into niches and then niches within niches, creating smaller and smaller groupings for extremely diverse music tastes.

Lire sur Medium

TikTok dévoile les habitudes d’utilisation de sa plateforme par ses utilisateurs

TikTok continue de séduire les internautes aux quatre coins du monde. À travers une nouvelle étude nommée « Time Well Spent », soit en français « Du temps bien utilisé », le réseau social spécialisé dans les vidéos courtes s’est intéressé au temps passé par les utilisateurs sur sa plateforme, mais aussi les comportements qui en découlent. Pour cela, TikTok a sondé 7 000 personnes à travers 8 pays : la France, les États-Unis, le Canada, l’Allemagne, l’Espagne, le Royaume-Uni, l’Italie et l’Indonésie.

Lire sur le Siècle Digital

À lire aussi

  • The data is in: Physical music sales are UP in 2021! via Discmakers
  • Anghami has 1.4m subscribers ahead of its public listing via Music;)ally

Économie

Why Global Expansion is Key for Spotify’s Success

Despite being surrounded by many able competitors, Spotify remains dominant in the global audio streaming space. The company has been delivering positive subscriber net adds each quarter. But how can the company maintain the growth pace for years to come?
The secret probably lies in the company's underexplored markets. Emerging countries are the key to gaining even more subscribers, maybe even faster.

Lire sur The Street

Sony Music’s Awal Buyout Raises Competition Concerns in The Uk, Says Watchdog

The UK’s Competition and Markets Authority (CMA) has decided that Sony Music’s completed purchase of recorded music services firm AWAL from Kobalt Music Group raises competition concerns, following a Phase 1 investigation into the buyout.

Lire sur Music Business Worldwide

À lire aussi

Insolite

This musician will sing about your enemies over WhatsApp

In migrant communities, many based around the gold mining towns of Springs and Welkom, and in Soweto, South Africa’s biggest township, these “gossip songs” are big business. Clients — jilted wives out to publicly shame their husbands’ mistresses, neighbors wanting to broadcast the name of an untouchable cattle thief, a sibling rebuking a brother who has grabbed the entire share of a family inheritance — pay musicians like Chitsama $40 (600 rands) to record, mix, and broadcast songs via WhatsApp.

Lire sur Rest of World