Veille hebdomadaire de l'actualité musicale et du spectacle 2 mai 2022 Cette semaine, la veille recense plusieurs sujets d'intéêt dont: | Révision des lois sur le statut de l'artiste - La ministre de la Culture et des Communications dépose un projet de loi pour améliorer les conditions socioéconomiques des artistes québécois La ministre de la Culture et des Communications, Mme Nathalie Roy, a déposé le projet de loi 35, qui vise à harmoniser et à moderniser les règles relatives au statut professionnel de l'artiste établies dans la Loi sur le statut professionnel et les conditions d'engagement des artistes de la scène, du disque et du cinéma (S-32.1) et la Loi sur le statut professionnel des artistes des arts visuels, des métiers d'art et de la littérature et sur leurs contrats avec les diffuseurs (S-32.01), en proposant une seule loi qui s'appliquerait à tous les artistes professionnels. Lire le communiqué du MCC | | Le Sommet national sur la culture se concentrera sur la relance, la croissance à long terme et la compétitivité des secteurs des arts, de la culture et du patrimoine Les quatre thèmes du Sommet sont les suivants : - La promotion de la compétitivité et la croissance à long terme;
- Le retour des spectateurs et la conquête de nouveaux publics;
- Le rôle des plateformes numériques dans les secteurs des arts, de la culture et du patrimoine;
- La contribution des secteurs culturels à la réconciliation, à la lutte contre les changements climatiques et à l’édification d’une société ouverte et plus inclusive.
Lire le communiqué du Gouvernement du Canada | | Communications du secteur culturel | L’ADISQ généralement satisfaite du projet de loi modernisant les lois sur le statut de l’artiste Après lecture du projet de loi, l’ADISQ se déclare, de manière générale, satisfaite des amendements apportés et applicables à notre secteur, notamment en ce qu’ils élargissent les compétences du Tribunal administratif du travail, encadrent davantage les pouvoirs de l’arbitre de grief et intègrent des dispositions en matière de harcèlement psychologique et sexuel. Lire le communiqué de l'ADISQ | | Le projet de loi 35 doit être adopté avant la fin de la session parlementaire, estiment les associations d'artistes Les principales associations d'artistes (l'APASQ, l'AQAD, l'ARRQ, la GMMQ, la FNCC-CSN, la SARTEC, TRACE, l'UDA et l'UNEQ) se réjouissent du dépôt ce matin par la ministre de la Culture et des Communications, Nathalie Roy, du projet de loi 35 visant à moderniser les lois sur le statut de l'artiste. Lire la suite du communiqué | | À lire aussi - Dépôt au Programme d’aide temporaire aux lieux de diffusion 2022-2023 | SODEC
- Croissance et inclusion pour célébrer le meilleur de chez nous – les arguments en faveur du projet projet de loi C11 |Fonds des médias du Canada
- Fairness for Music Creators: Re:Sound calls for urgent changes to the Copyright Act | Re:Sound Music Licensing Company
| Pratiques industrielles et artistiques | Music advertising has a streaming attribution problem Major label marketing budgets are measured in the billions of dollars, and it takes hundreds of thousands of dollars simply to launch an artist. Post-Covid, an increasingly large portion of that budget is spent on digital ads. One of the benefits of digital marketing is measurability. Knowing who clicked what, when they did it, and where they ended up is very not only very useful, it’s the focal point of many hours of hard work by music marketers – especially when they’re persuading people to click through to songs on streaming platforms. Lire sur Music Ally | | 135,000 artists are now getting paid through SoundCloud’s Fan-Powered Royalties platform This method of monetization sees royalties from each individual subscriber’s monthly payment distributed only amongst the artists they listen to. Lire sur Music Business Worldwide | | À lire aussi - Is It Possible to Get On a Spotify Editorial Playlist as an Independent Artists? | Music Tomorrow Blog
- Debunking the 60,000 songs uploaded to Spotify a day myth | Hypebot
- ByteDance debuts Qishui Yinyue music streaming app in China | Music Ally
| Consommation médiatique et de biens culturels | Fans Pay More for Concert Tickets as Prices Increase Concert ticket prices are soaring thanks to a variety of factors, but mostly because the music industry wants to capture sky-high sales on reselling platforms like StubHub and Vivid Seats. But as prices soar on those sites, the music industry may find itself in a vicious cycle of upping prices… eventually out-pricing younger fans that are at the heart of hyping culture. Lire sur Future Party | | Nearly 80% of artists on Spotify have fewer than 50 monthly listeners This nifty widget (see below) reveals something very useful: how many tracks and/or artists on Spotify have surpassed certain levels of lifetime streams and/or monthly listeners. So it’s a simple mathematical maneuver to conclude that just 21.6% of artists on Spotify today – around 1.7 million of them – have a monthly audience on the platform greater than 50 people. Lire sur Music Business Worldwide | | Final text agreed for EU Digital Services Act European Union negotiators have reached a provisional agreement on the final text for the all new Digital Services Act, which, they say, will “set the standards for a safer and more open digital space for users and a level playing field for companies for years to come”. Lire sur Complete Music Update | | The Central Bank Dilemma and Songwriter Cost of Living Increases When you force songwriters to license and also force them into accepting a government rate for mechanical licensing set by a little intellectual elite in a far-distant capitol, the last thing that’s fair or reasonable is to unilaterally freeze those rates when songwriters are staring down the worst inflation in 40 years. This is particularly galling when rampant inflation was all entirely predictable and the smart people and the economists they supposedly consult with just missed the boat. Lire sur Music Tech Solutions | | Live music revenue fell again in 2021, despite gigs returning Concert revenues were just £8m, down from £11.3m in 2020 and £54m in 2019, said PRS for Music, the body that collects royalties for songwriters. Only 19,300 setlists were reported last year, it added, marking a huge decline from the 124,000 reported pre-pandemic. Lire sur la BBC | | Spotify en pleine forme au premier trimestre 2022 Spotify a dévoilé le 27 avril ses résultats pour le premier trimestre 2022. Alors que des plateformes de streaming comme Netflix ont dévissé, l’application suédoise montre qu’elle en a dans le ventre malgré la fin de la pandémie, ou la guerre en Ukraine. Lire sur le Siècle Digital | | YouTube, Spotify, others expand fan tipping YouTube, Spotify and an increasing number of music ands social platforms are expanding opportunites for fans to tip creators, Since credit card fees are deducted, tips can mean extra income for artists without any real cost to the platform. In fact some platforms ear money from transaction fees. Lire sur Hypebot | | Facebook Now Allows Music Clips In The Comments As you can see from the example above, you can now add music to your comments. This will probably be a controversial feature in no time as some will love it and others will most likely hate being forced to listen to something that they didn’t ask for. Lire sur Music 3.0 Music Industry Blog | | | | | |